tirsdag 4. oktober 2016

Høstnatt på Graveråsen


Etter Rondaneturen ble vi gira på flere bålnetter. Så når Yr melder klarvær hele helgen etterpå, pakker vi sekkene våre med pølser og marshmallows og begir oss opp til Graveråsen. Vi dropper telt og tarp, tar kun med soveposer og liggeunderlag, og satser på stjernehimmelen som tak.

For å komme til Graveråsen, kjør til Folkestad skole og parkèr der. Gå langs veien til Tofteveien, kryss veien og fortsett på grusveien som går gjennom gården rett på andre siden. Hold strake kursen mot skogen, og bak søppelbøttene der går stien oppover ei lita ås. Da er det bare 15 minutter å gå for små ben, opp til Graveråsen. Der er det to store og fine leirplasser, det er tau i trærne som ungene kan leke seg i, fjellsider og brei skog å utforske.




Når vi kommer frem lørdag kveld, kommer bålet raskt i gang. Jeg tar med meg kurven og finner litt traktkantarell til frokosten dagen etter. Sunniva blir med meg, og etter bare noen minutter er kurven halvfull. Elsker å plukke traktkantarell! Finner du en, finner du som oftest mange. Og nå når sesongen er nesten slutt, er de som regel størst og flottest. Traktkantarellen gir seg ikke før frostnettene kommer. 


Det er veldig koselig å gå de få meterne tilbake til leirplassen og se at bålet er i full gang. Det lyser godt nå i skumringen.


Sigurd koser seg med bål. Han elsker å stikke pinner borti, men sånt blir det fort mye veiving og ikke helt god brannsikkerhet av. Så han får kun holde på en liten stund, så får han gå over til å kaste tørre barnåler på bålet. Wooosh! Så gnistrer det opp!



Etter pølser og marshmallows er det på tide å innta soveposene. Det er perfekt plass til tre stykker innenfor stokkene som er lagt rundt bålet. Ungene kryper nedi og titter på den flotte stjernehimmelen og stjerneskuddene som åpenbarer seg. De er i hundre. "Mitt første stjerneskudd!" jubler Sunniva. Men de ser flere før Jon Blund kommer og drysser sovepulver over de to små naturbarna.


Jeg legger meg ikke lenge etterpå, og jeg blir også liggende og betrakte himmelen og undre meg over vår eksistens og universets hemmeligheter før jeg sovner.
I løpet av natten har jeg en ekkel drøm, jeg drømmer at vi ligger i telt og jeg våkner av at en ulv prøver å dra med seg Sunniva! Jeg våkner av det, og fort må jeg forsikre meg om at alt er i orden med barna. Jeg må berolige meg selv litt før jeg klarer å sovne igjen.
"Det finnes ikke ulv på Hurum, Maria!"

Morgenstund.


 Vi tenner på bålet igjen, for nå skal det kokes havregrøt og stekes egg og bacon og trompetsopp!


Breakfast is served.


Etter frokost pakker vi sammen og går nedover. Men ikke før ho mor har fått viljen sin og fylt opp kurven sin med all traktkantarellen vi kan finne. Alle må bidra, selv de som ikke syns sopplukking er så stas.
Men fangsten ble bra den!


Takk for turen Graveråsen! Vi sees igjen!

Pakkliste for en båltur til Graveråsen med overnatting under åpen himmel i fint vær:
  • Sekk.
  • Sovepose.
  • Liggeunderlag.
  • Toalettsaker (husk toalettpapir!).
  • Førstehjelpssaker (plaster, paracet og bandasje holder).
  • Stormkjøkken evt. kokekar og stekepanne med avkappet stekespade i tre.
  • Spisesett evt. bolle/kopp/bestikk.
  • Spikkekniv.
  • En dunk med vann. Vi tok med en 5litersdunk, det var rikelig.
  • Mat - I vårt tilfelle: Pølser, lomper, deig til pinnebrød, ketchup, sennep, marshmallows, havregryn ferdigblandet med tørrmelk, kanel og noe søtt, smør, egg, bacon, rett i koppen kakao. En pakke kjeks.
  • Klær til vær! Tips: Ullundertøy, bukse, tykk ullgenser/fleecegenser og en anorakk eller vindtett jakke. Lue og tørre ullsokker til å ha på i soveposen.
  • Ved, øks og noe å tenne med. Det er ved på Graveråsen, men jeg syns at alle skal bidra, så ta med noen pinner.
  • Hodelykt eller annen god lykt.
  • Pose til søppel.


Tips: En flaske med kokt, varmt vann på med en sokk tredd utenpå er en utmerket varmeflaske og kan redde natten dersom du blir kald i soveposen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar