søndag 1. januar 2017

Det er her du hører hjemme.



2016. 


Et fælt år, sier mange. Zikavirus, kjendiser har dødd som fluer, Trump ble president i USA. 
Men nå skal jeg ikke fokusere på verdens elendigheter, dette er jo en friluftsblogg!
Så her kommer kort oppsummert, vårt friluftsår 2016.


Vi startet friskt med en felles familietur til Finse. Der gravde vi snøhuler og Sigurd var svært stolt som fikk sove i snøhule bare 5 år gammel. En ordentlig tøffing! Det var en så flott opplevelse at vi skal ta samme turen igjen, i mars. Det gleder vi oss veldig til. 


I mai feiret vi nasjonaldagen ute i det fri, og det må sies å være den fineste nasjonaldagen jeg har hatt noen gang. Ikke noe mas om kakebaking eller nystrøkne bunadskjorter. Vi hadde en flott dag, vi grillet, fisket og flagget og riktig koste oss. Å synge "Norge i rødt, hvitt og blått" har aldri føltes så riktig noengang. 



Så kom juni, og jeg tok et kurs i elvepadling. Jeg ble virkelig bitt av basillen! Elvesportsklubben har trening i Randselva hver tirsdag i sommerhalvåret, og der har jeg prioritert å være med. Nå er en splitter ny elvekajakk på vei til meg i posten, kjøpt for oppsparte midler og pengegaver, og jeg gleder meg til å lære mer og få mange flotte padleopplevelser i 2017. Mitt første mål er å lære meg rulla. 




I sommerferien hadde vi mange fine naturopplevelser, bading i jettegryter, kanotur i Trøndelag og en uke på kajakktur på Fjorda, bare Sunniva og meg. Det var fantastisk, og gav mersmak. 



Denne høsten har vi vært plaget med sykdom, slik at det har blitt mye færre turer. Likevel, vi har fått et par netter under åpen himmel, og det å ligge under en glassklar og stjernelys høsthimmel og telle stjerneskudd, gir deg intet annet enn fullstendig ro i sjela. Alle burde prøve det.

Nyttårshelgen har vi avsluttet med å leie DNThytte og overnatte ute i marka. Det var første gang vi har leid hytte gjennom DNT, og det var en opplevelse vi gjerne gjentar. Blogginnlegg om denne turen kommer så fort jeg har fått det nedskrevet.

Jeg vil også få takke en lang rekke mennesker for alt de har betydd for meg i året som har gått. Min bror og konen hans, som stadig er med oss på turer, og som er noen fantastiske omsorgspersoner for våre barn. Padleklubben og de utrolige menneskene jeg møter gjennom klubben, som er både hjelpsomme, kunnskapsrike, hyggelige og varme mennesker. Og så dere jeg har møtt gjennom Fjellforum, dere byr på dere selv med hjelpsomhet, omsorg og lærdom, og er utrolig behagelige å være sammen med. Tusen tusen takk. For meg ble ikke 2016 et fælt år, det ble derimot et år med mye turglede, mange flotte turer, nye bekjentskaper og mye tid sammen med mine barn.


Så. Jeg kan ikke la et år på bloggen passere uten å komme med noen fornuftens ord. 


Friluftsliv har virkelig blitt in. Kanoer og kajakker har blitt allemannseie og friluftsnetshop gjør god butikk. Mitt poeng er at du trenger ikke all verdens flott utstyr for å nyte friluftslivet. Du trenger ikke nytt og dyrt, flotte farger eller utstyr beregnet på proffer.

Hvis du har lyst til å prøve friluftslivet, gjør det så enkelt som mulig. Finn deg en fin plass i nærheten av der du bor. Det kan være tjue meter inn i skogen bak huset ditt, om du vil. Mobilen skal ligge igjen hjemme, du skal ha med deg minst mulig. Liggeunderlag, klær etter vær, litt mat og varm drikke på termos. Sett deg ned, lytt til stillheten og legg merke til de små detaljene. Se detaljene i høstløvet, se glitteret i snøkrystallene. Se den flittige mauren, øyenstikkeren med sine gullskimrende vinger..se frostens iskalde grep, småfuglenes kamp for tilværelsen. Sett deg ned, og kjenn at du lever. Sett deg ned, og føl at det er her du kommer fra, fra pur og ren natur. Det er her du hører hjemme. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar