fredag 22. mai 2015

Bakveien til Sandungen

 Sandungen er det største vannet vi har på Hurum. Et lite brukt, men veldig fint padle- og fiskevann. Det er lett tilgjengelig ved Steinerskolen, hvor det er enkelt å bære kajakken ned til vannet og legge ut. Vi har hatt noen fine turer innover vannet til vår egen badeplass her.

Men Sandungen kan også nås bakveien. Og det var det jeg tenkte å prøve på i dag. Jeg vil gå fra Mørkvann og følge traktorveien innover, og deretter skal det gå en mindre brukt sti innover.
Men helt ærlig - det er litt kjedelig å gå på traktorveier. Så jeg slenger turskoene i sekken, hiver meg på sykkelen og freser innover. Mye mer gøy! Opp og ned, full fart og det er gøy!

Ved veis ende står det en drøss sammenfalne bikuber og en liten koie. Jeg gjemmer sykkelen bak koia og får på meg turskoene. "Stien" er egentlig en gammel vei etter skoghogst ser jeg nå. Men det må være mange år siden, det er ingen spor etter hogsten. Enten var tømmerhoggerne flinke til å rydde opp etter seg, eller også er det så lenge siden at skogen har gjort nytte av alt rasket.


Det er et ødslig og stille landskap. Jeg kjenner villmarksfølelsen kommer snikende. Her er det ikke mange mennesker som ferdes. 




Jeg følger stien et godt stykke, men den blir stadig mer utydelig, og snart må jeg lete etter tegnene på hvor den har gått. Så har jeg kommet såpass langt, og siden det er så få landemerker velger jeg å ikke gå lenger. Jeg ser Sandungen, men jeg har ikke med meg kart eller kompass, og vil ikke ta noen sjanser. Redningstjenesten skal få slippe å bruke sine dyrebare ressurser på meg.
Jeg setter meg og nyter den varme vårsola og den vare stillheten en god stund.


Målet mitt om å nå Sandungen bakveien klarte jeg altså ikke i dag. Men jeg skal tilbake til denne magiske, stille skogen. Og da har jeg med meg kompass og kart.


På vei hjem passerer jeg Mørkvann. Et idyllisk vann rett ved riksvei 23.



Stor og fin bålplass ved Mørkvann kun 5 minutters rusletur fra parkeringsplass. Her har vi feiret bursdager med pølsegrill, kaker, lek og gjemsel i skogen. Vi har fanget hundrevis av rompetroll, vi har badet og padlet og fisket. Mange gode minner. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar