lørdag 9. mai 2015

Kveldstur til Bjønnåsen

Etter en arbeidsuke som alltid er like begivenhetsrik og full av nye inntrykk og utfordringer, var det virkelig deilig å legge ut på kveldstur.
Jeg liker å gå til nye plasser, og gjerne steder jeg plukker opp tips om andre steder. Bjønnåsen har blitt omtalt på nettsiden 101roykenhurum, og det sies at man skal kunne se til Mysen derfra. Jeg har sterk tilknytning til Mysen (oppvokst på Slitu), så dette måtte jeg selvfølgelig undersøke.
Jeg har gått deler av veien før. Det går fin grusvei helt frem til Bjønnåsen, men man kan velge å gå det første stykket på Sandstien. Sandstien er den gamle hovedfartsåren over Hurum, og den ble brukt av mye prester og storfolk som skulle ferdes tvers over landet.
Å vandre på stier med historisk sus syns jeg er helt spesielt. Her en del av muren til gamleveien som deler seg, mot Filtvet.


Straks etter kommer man ut på grusveien. Straks kan man se idylliske Hesthagadammen. Her skal det være gjedde å få!


Etter Hesthagadammen tar man til venstre.


Personlig foretrekker jeg å gå på stier og gamle ferdselsveier fremfor grusvei. Men dette er et fint utgangspunkt for de som vil på trilletur, sykkeltur, eller ha en lettgått tur med barn til et fantastisk turmål.


Begynner å nærme oss!


Opp en lang bakke, og så åpner skogen seg. Her er et stort område ryddet for mange mange år siden, og er fremdeles benyttet til beite for hovedsakelig sau. Men her har man også holdt i hevd en hytte og en gammel fjøs, samt bygd en ny grillhytte/gapahukanlegg.





Her ses den gamle hytta og fjøset. Og der er flott utsikt mot Oslofjorden og Oslo. Dog litt skeptisk til at man kan se Mysen, men man får vel legge litt godvilje til.


To fine dammer som antakelig er anlagt, på beiteområdet.


Vi ser et lite glimt av Stikkvann over til venstre for dammen.



Dette er et overbygg, jeg går ut ifra at formålet er til le for sauene. Det blåste friskt her oppe!!


Grillhytta/gapahukanlegget. Et flott anlegg med plass til -mange-! Godt egnet for turer for skoler og barnehager.


På vei hjem. Skogsspeilet.


Jeg passerer Hesthagadammen igjen.


 



Og turen avsluttes igjen med fotefar på historisk grunn. Det tok 30 min på raske føtter å gå til Bjønnåsen, og som sagt kan den fint nås med sykkel, barnevogn, rullestol, hva det skulle være. En tur som anbefales!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar